Agora

Od roku 2020 víceméně pravidelně prezentuji aktuální novinky v poslepu přístupném hraní na konferenci Agora. Jedná se o pravidelnou dvoudenní (víkendovou) konferenci pro zrakově postižené, zaměřenou na české i zahraniční novinky v asistivních technologiích, kterou dvakrát ročně pořádá Středisko Teiresiás Masarykovy univerzity. V letech 2020 a 2021 se všechny čtyři běhy Agory odehrávaly kvůli pandemii COVID-19 pouze online. Počínaje jarní Agorou 2022 (14. a 15. května) opět můžeme využít jedné z jejích nejsilnějších stránek, a sice možnosti fyzického setkání, vzájemné výměny zkušeností i zkoušení jednotlivých prezentovaných produktů a technologií přímo, takříkajíc na vlastní oči.

Jarní Agora 2022

I tento běh Agory se vydařil podle očekávání, aspoň podle těch mých. I po dvouleté pauze byla účast na plenární sekci, ve vystavovatelské části i na jednotlivých workshopech poměrně hojná, což dokládá, že to, co Agora nabízí, je mezi akcemi zaměřenými na zrakově postižené unikátní, a proto je o to stále velký zájem.
Tentokrát jsem měl vlastní prezentaci, kterou jsme uzavřeli plenární sekci. Představoval jsem chystanou počítačovou video akční adventuru 1428: Shadows over Silesia, která bude díky mému přispění od okamžiku vydání plnohodnotně přístupná i zcela nevidomým hráčům. Zejména v kontextu připravovaného veřejného dema se tak jednalo o vhodnou příležitost a pro řadu účastníků Agory zároveň pravděpodobně vůbec první seznámení se hrou. Nyní už můžu prozradit, že demo bude dostupné od 2. června, takže ve chvíli, kdy si tuto stránku čtete, už si ho nejspíš můžete přímo stáhnout a bez obav vyzkoušet, jak dlouho budete chtít. Z této stránky také můžete pokračovat na další novinky o hře na tomto blogu.
Odpoledne, během prvního běhu workshopů, jsem měl i svoji herní zónu, tedy 4 počítače s připraveným neveřejným (testovacím) demem, ke kterému měli za normálních okolností přístup pouze vybraní testeři a podporovatelé hry na Hithitu. Kdokoli měl zájem a přišel se podívat, mohl si tak vůbec poprvé hru vyzkoušet na vlastní ruce a uši s mým výkladem. Přestože hodina je na první seznámení s takovou hrou málo, zejména pokud jste nikdy neměli žádnou osobní zkušenost s videohrami a znáte pouze audiohry, věřím, že těm, kdo přišli, se návštěva herní zóny líbila.
Záznam celé plenární sekce můžete zhlédnout na Facebooku Střediska Teiresiás. Můj příspěvek začíná v čase 2:22:43.
Na blogu Poslepu.cz si můžete přečíst řadu článků o programu a koncepci Agory. Doporučím zejména dva: Tradiční hodnotící článek, jak Agoru viděli účastníci, a zpětně i pozvánku, z níž se dozvíte především program plenární sekce.

Jarní Agora 2022: jak ji viděli účastníci

Jarní Agora 2022: technologie pro zrakově postižené po 36 měsících opět naživo

Podzimní Agora 2021

Stává se tradicí, že každého běhu Agory se účastní host ze zahraničí, který prezentuje svůj produkt, aplikaci nebo službu českým účastníkům v simultánně tlumočeném příspěvku v plenární sekci. Tak jsme v minulosti na Agoře přivítali zástupce RoboBraille, Envision nebo Right Hear.
V rámci plenární sekce podzimní Agory 2021 jsem takto přetlumočil příspěvek Davea Evanse, CEO studia Falling Squirrel, které vytvořilo audiohru The Vale: Shadow of the Crown. Protože jsem významnou měrou spolupracoval i na samotné hře a po vydání ji zde myslím náležitě odprezentoval, , bylo jen logické pozvat Davea (aspoň takhle virtuálně) i na Agoru, aby se podělil o zkušenosti, které tým při tvorbě příběhové adventury bez grafiky získal, i s českými zájemci.
Na blogu Poslepu si můžete přečíst článek rekapitulující průběh celé podzimní Agory 2021, včetně anotace k Daveovu příspěvku.
Samotný příspěvek „Unveiling The Vale“ můžete zhlédnout na YouTube kanálu Střediska Teiresiás.

Podzimní Agora 2021 ONLINE: program zmapoval technologické novinky, projekty i aktivity pro zrakově postižené

Podzimní Agora 2020

Na podzimní Agoře 2020 Online jsem měl workshop o hře The Last of Us Part II. Jednalo se v podstatě o živý stream hry, ale pouze pro úzký okruh účastníků přihlášených na workshop, kdy jsem živě předvedl začátek hry a odpovídal na dotazy v živé diskuzi. Ještě jednou všem účastníkům workshopu děkuji za zájem a nadšení, s jakým se na jeho zdárném průběhu podíleli.
Pro účely Agory, jako svého druhu přípravný materiál na workshop a zároveň můj historicky první oficiální veřejný výstup na téma her, vznikla recenze přístupnosti hry a úvodnísérie šesti videí, ve kterých jsem poprvé v praxi demonstroval, jak přístupnost ve hře funguje v praxi a jak se díky tomu celá hra poslepu hraje.