Souhrn novinek za poslední dobu i těch, které teprve přijdou

Po až příliš dlouhé době, rozhodně delší, než by se mi líbilo, se vám konečně pokusím přinést alespoň stručný souhrn toho, co se za poslední dobu dělo i co se stále děje nebo teprve chystá, a zároveň vysvětlení, proč se tento blog hned na několik měsíců beze slova vysvětlení odmlčel. Dalo by se snad říct s křížkem po funuse, ale v mém případě se zatím žádný funus rozhodně nechystá, takže spíš po zimním spánku, v nejhorším případě. 😊

Čtěte, ať jste v obraze, a zároveň tento článek prosím vezměte jako snahu o omluvu za tak dlouhé období neaktivity.

Husitská akční adventura plně hratelná i poslepu

Pokud tento web pravidelně sledujete, tuto novinku jste už určitě zaznamenali. Hra 1428: Shadows over Silesia od nezávislého brněnského vývojáře Petra Kubíčka alias Kubi Games, na které spolupracuji jako konzultant pro přístupnost, se po krátkém odkladu konečně mílovými kroky blíží k vydání! K tomu dojde 4. října 2022.

Kromě závěrečné porce testování před vydáním ještě rozšířím oficiální stránku hry pro nevidomé hráče o několik dalších popisů, rad a tipů. Také dokončím seriál článků na Vortex.cz, ve kterém popisuji, jak se přístupnost do hry implementovala, a připravím na svůj YouTube kanál podrobný video tutoriál, ve kterém předvedu, jak všechny prvky přístupnosti fungují, jaké informace kdy sdělují a jak je nejlépe využít dohromady tak, abyste mohli hrát efektivně a měli nad hrou skutečně plnou kontrolu za všech okolností.

Už teď se těším v sérii streamů, kterou zahájím hned po vydání, kdy si spolu celou hru projdeme od začátku do konce. Tak doufám, že vás potkám v chatu!

Budoucnost tohoto blogu? Evoluce, rozhodně ne zánik!

Pokud jste to v posledních několika měsících nedělali, dovolím si vám doporučit projít si celý web znovu pečlivě od začátku. Už jen z hlavní stránky zjistíte, na co všechno jsem měl v poslední době čas zareagovat: Ať už jde o upozornění na novou slibnou slovenskou audiohru Hodurove deti, která je právě ve vývoji, recenzi přístupnosti čerstvě vydané PlayStation hry The Last of Us Part I z pohledu nevidomého hráče, upozornění na mou počínající snahu stát se prvním zcela nevidomým českým herním streamerem, článek s tipy, jak si lépe zpřístupnit videoherní distribuční platformu Steam, nebo článek právě o zmíněných Shadows over Silesia spolu s prvními streamy, které jsem k této hře ještě před vydáním stávajícího veřejného dema už odvysílal.

Zároveň si vás dovolím nasměrovat na přepracované, případně rozšířené stránky o tomto projektuPartneři 4Sense Gaming, stejně jako na celou nově aktualizovanou sekci 4Sense Gaming v médiích, kterou si můžete podrobně prohlédnout, když si rozkliknete příslušné tlačítko v  hlavním navigačním menu v záhlaví každé stránky webu.

Bohužel, přestože by témat k rozebrání bylo rozhodně víc, času na jejich pokrytí se mi dostává žalostně méně, než bych chtěl a potřeboval. Následující větou nechci nic závazně slibovat, ale po vydání Shadows over Silesia bych měl mít v tomto směru času přece jen o něco víc. Navíc, jak už jsem naznačil, vždycky bylo mým velkým snem začít se věnovat přímo streamování her, než abych o nich pouze psal články. Pravděpodobný směr dalšího vývoje tohoto projektu je tedy v této chvíli takový, že samozřejmě i zde na blogu u textových článků se stále budeme čas od času potkávat, ale kdykoli mi to čas a ostatní závazky dovolí, mojí prioritou by od teďka mělo být spíš streamování, tedy možnost vám hry, které za to stojí, předvést v praxi formou živé ukázky a diskuze s vámi v reálném čase.

Kdo moje první rané streamy už sledoval, určitě stačil zaznamenat, že dost trpěly technickými potížemi a, jak jsem začal s oblibou říkat, porodními bolestmi. Aniž bych chtěl cokoli zakřiknout (klepu na dřevo), můžu se už teď pochlubit, že se mi je konečně podařilo vyřešit. Každý den se učíme něco nového, tak snad tuto počáteční fázi učení mám už zdárně za sebou, abych se mohl v příštích dnech pustit do streamování naplno a nemusel jen neustále řešit související problémy. Jakmile budu chystat další stream, dám vám včas vědět. Těším se na vás!

Aktuálně jsem na nejlepší cestě k brzkému dokončení rozehraného průchodu hrou The Last of Us Part I, abych následně plynule navázal jejím pokračováním, nebo z našeho pohledu spíše předchůdcem, The Last of Us Part II. Někteří z vás si možná vzpomenou, že let’s play Part II jsem v začátcích tohoto blogu na YouTube zahájil a zatím nikdy nedokončil. Této příležitosti tedy využiju k tomu, abych hře konečně věnoval veškerý prostor, který si zaslouží. Následovat bude samozřejmě hned po vydání i kompletní průchod Shadows over Silesia, jak už jsem zmínil, a podle posledních náznaků v mainstreamových médiích to vypadá, že i nová PlayStation exkluzivita God of War Ragnarök, jejíž vydání je plánované na 9. listopadu 2022, by měla být plně přístupná pro nevidomé, stejně jako série The Last of Us. Pokud tomu tak bude, i v případě této hry se tedy budete moct těšit na kompletní průchod ve streamu, a recenzi už teď můžu slíbit v každém případě. Samozřejmě dojde i na některé staré dobré audioherní klasiky a cokoli dalšího zajímavého, co by si vlastní stream zasloužilo. Rozhodně se tedy nebudeme nudit, vy ani já, a řekl bych, že plánů je to na jednoho člověka, který se snaží mít i nějaký osobní život, víc než dost. Tak mi držte palce! 🙂

S tím souvisí bohužel i další zpráva, a chápu, že pro řadu z vás bude asi poměrně nepříjemná. Aktuálně to vypadá, že budu muset začít trochu zanedbávat a odsunout do pozadí stránku 4Sense Gaming na Facebooku. Rozhraní pro správu stránek se mi za poslední dobu už několikrát doslova změnilo pod rukama, a často dost razantně. Aktuálně to subjektivně vypadá, jako by Facebook dělal všechno pro to, aby správu stránek a přepínání mezi osobním profilem a profilem stránky nevidomým uživatelům pokud možno co nejvíc zkomplikoval. Minimálně na Windows v prohlížeči Mozilla Firefox mi ani veškerá moje praxe, zkušenosti a znalosti momentálně nestačí k tomu, abych pochopil, co chce básník říci, a v mobilní aplikaci se mi pro jistotu ani na stránku přepnout nedaří.

Chápu, že řada z vás mě zřejmě sleduje primárně na Facebooku, spíše než třebana Twitteru a ostatních kanálech. Na druhou stranu, na Facebooku jsem stejně pouze agregoval novinky odsud, jedná se vždy jen o krátké textové shrnutí doplněné příslušným odkazem přímo sem. Proto věřím, že to pochopíte a že se nebude jednat o nijak zásadní komplikaci. Vždycky je tu ještě zmíněný Twitter, případně RSS kanál nebo e-mailový newsletter (prohlédněte si patičku této stránky). Na to, abych se snažil nějak systematicky a trpělivěji proniknout do tajů nového uživatelsky nepřívětivého rozhraní pro správu stránky na FAcebooku, aktuálně bohužel nemám ani čas, ani nervy, a už vůbec ne motivaci, přiznávám se bez mučení.

Audiohry české provenience are not dead, stejně jako punk

Ani tato zpráva nebude nejspíš pro řadu z vás žádnou novinkou. Několik posledních let, zase jak čas dovolí, což v podstatě znamená, že většinou nedovolí, se po večerech, nocích a podobných okamžicích snažím zabývat vývojem dvou vlastních audioher. Obě jsou už poměrně blízko dokončení. A ano, pro ty z vás, kteří tohle ode mě neslyší poprvé, opravdu to znamená, že za poslední víc než rok jsem ani s jednou téměř nedokázal pohnout.

Víc podrobností zatím bohužel stále neprozradím, přestože jsem už minimálně na jednom místě neprozřetelně veřejně přislíbil přibližné datum vydání první z nich na únor tohoto roku… Ehm, opravdu musím vysvětlovat, jak to dopadlo, a znovu opakovat omluvy / výmluvy, proč tomu tak je? Pojďme to radši tolerantně přejít s tím, že jsem se zase jednou bolestivě poučil, co vy na to? 🙂

Proč se o nich tedy ale vůbec zmiňuju, když pořád nemám nic konkrétního?

  • Bezprostředně poté, co vyjdou Shadows over Silesia a co dokončím jejich kompletní průchod na streamu, se plánuju do vývoje znovu ponořit naplno a nebudu se minimálně do konce roku rozptylovat spoluprací na žádné další vznikající videohře.
  • Přestože zatím ani jedna z mých audioher není veřejně k dispozici, byť aspoň jako demoverze, obě si ukážeme, opět ještě do konce roku, rovněž na streamu!
  • Rád bych rozšířil stávající nepříliš početné řady testerů hratelných verzí obou her. Pokud dokážete zodpovědně říct, že byste měli dost času, troufli si na betatestování nového vznikajícího softwaru (ne jen přislíbili aktivní spolupráci kvůli vidině hry zadarmo!) a máte už ideálně alespoń nějaké zkušenosti s podobnou činností, budu moc rád, když se mi v říjnu, po vydání Shadows over Silesia, soukromě ozvete na kterémkoli z dostupných kanálů uvedených v patičce každé stránky webu. Pokud se ozvette dřív, samozřejmě vám za to hlavu neutrhnu, jen nedokážu slíbit, že zareaguju v rozumném čase. Každé odezvy si velice vážím, i pokud bych si vás třeba nakonec z nějakého důvodu nevybral. Děkuji za pochopení.

Všeho do času a tak dále, znáte to

To by bylo prozatím všechno podstatné, co se za poslední dobu na české herní scéně z pohledu nevidomého hráče událo a co se chystá, nebo aspoň všechno, k čemu jsem už měl čas se dostat a na co se v dohledné době připravuju já. Myslím, že málo toho není. Jak vidíte, rozhodně je na co se těšit a 4Sense Gaming po delší pauze nabral druhý dech. Do důchodu se ještě ani omylem nechystá. 🙂

Děkuju za přečtení, za trpělivost během předchozí odmlky i za to, že jste mi zachovali přízeň. Tak vydržte ještě chvíli, to nejlepší nás teprve čeká! 😉

Od Lukáš Hosnedl

Jsem zakladatelem a hlavním autorem těchto stránek. Světovou audioherní scénu sleduji aktivně od roku 2002, tu videoherní pak s delšími či kratšími přestávkami zhruba od roku 1996. Vyrůstal jsem na tržnicovém klonu legendární konzole NES (Nintendo Entertainment System). Už tehdy mě fascinovalo, že si můžu snadno zapamatovat, který zvuk (nezaměnitelné nostalgické osmibitové pípání) znamená kterou událost v herním světě, a podle toho reagovat, a tato fascinace mě neopustila dodnes. Moje konzolová cesta poté pokračovala přes krátká, ale osudová setkání se Segou MegaDrive 2, Segou Saturn a Nintendem GameCube až po všechny generace Sony PlayStationu, s výjimkou PS3, a prozatím končí u současného PlayStationu 5. Vytvořit blog zabývající se zkušenostmi s hraním z pohledu nevidomého hráče a zaplnit tak mezeru na české herní scéně bylo mým velkým snem už několik let. Proto věřím, že se v naší zemi najde mnoho podobných nadšenců, jako jsem já, kteří tento projekt náležitě ocení. ❤ ☺

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.