Poslední aktualizace této stránky: 15. října 2022
S populárním herním magazínem a YouTube kanálem Vortex.cz spolupracuji už delší dobu, konkrétně od konce roku 2020, a troufám si tvrdit, že poměrně úspěšně a plodně. Posuďte sami. 😍
Článek o přístupnosti The Last of Us Part I
Před vydáním zmíněné hry jsem pro Vortex kromě živého streamu (viz níže) napsal i článek, opět cílený primárně na ty hráče z řad vidící veřejnosti, které by to případně mohlo zaujmout, o svých prvních dojmech z její přístupnosti. Přestože na moje pojetí se jedná spíše o stručný článek, na standardy Vortexu patří pravděpodobně k těm vůbec nejdelším, které kdy vydali. 🙂 Ve skutečnosti jde pouze o velmi zkrácenou verzi podrobné recenze zde na webu, která se navíc zaměřuje na celou hru z pohledu nevidomého hráče do daleko větších detailů. Nicméně odkaz na tento výtah v podobě článku na Vortexu uvádím samozřejmě pro úplnost i zde.
Série článků o přístupnosti 1428: Shadows over Silesia
U příležitosti oficiálního oznámení spuštění stránky hry pro nevidomé hráče jsem napsal seriál článků, ve kterých podrobně popisuji celý proces vymýšlení a implementace jednotlivých prvků slepecké přístupnosti do běžné videohry, od navázání spolupráce až do vydání.
- Čtvrtý díl: Zkoumání herního světa poslepu, a přesto svobodně. Funkce přístupnosti v Silesii umožňují nevidomým prohledávat prostředí s virtuální bílou holí
- Třetí díl: Jak si i nevidomí mohou zahrát Shadows over Silesia. Podrobně rozebíráme funkce pro pohyb a orientaci ve slibné české historické hře
- Druhý díl: Nejdražší na zapojení přístupnosti je zápal autorů. Rozebíráme proces výroby prvků, které v české hře umožní hraní i nevidomým
- První díl: Česká hra se otevře nevidomým jako The Last of Us Part II. Jak na přístupnost poslepu a počesku. Co to vůbec je a proč je to důležité
Živé streamy
Měl jsem tu čest na Vortexu živě s Jirkou Bigasem streamovat obě pro přístupnost poslepu nejvýznamnější videohry, a sice konzolovou The Last of Us Part II a počítačovou (pro Windows) 1428: Shadows over Silesia. 31. srpna 2022 se tato osamělá dvojice rozrostla o třetího člena, neméně významnou The Last of Us Part I, a věřím, že tato skupina poslepu přístupných videoher se bude stále jen utěšeně rozrůstat a sílit.
- Hrajeme živě a poslepu 1428: Shadows over Silesia. Lukáš Hosnedl se konečně ujme plné verze hry, která vítá i nevidomé hráče
- Hrajeme živě The Last of Us Part I s nevidomým hráčem. Ve speciálním streamu nám nevidomý hráč Lukáš Hosnedl předvede, jak se hraje poslepu
- Hrajeme živě a poslepu 1428: Shadows over Silesia. Nevidomý hráč Lukáš Hosnedl vám ukáže, jak je možné hrát novou českou hru i bez zraku
- Hrajeme živě The Last of Us Part II s nevidomým hráčem. Ve speciálním streamu nám nevidomý hráč Lukáš Hosnedl předvede, jak se hraje poslepu
Rozhovory ve vidcastu Vortex
Už třikrát jsem byl pozván na rozhovor do vidcastu Vortex. Ve všech případech jsme si se Zdeňkem Princem a Jirkou Bigasem dlouho povídali o aktuálním dění na poli slepecké přístupnosti videoher, o výhledech do budoucna, o tom, co je pro lepší přístupnost více her ještě třeba udělat, a o dalších souvisejících tématech.
- Vortex #226 | Konsolidace trhu, brožura o vývoji Steam Decku a rozhovor o hraní The Last of Us poslepu
- Vortex #201 | Rychlobruslení ve Winter Challenge, America’s Army a rozhovor s Lukášem Hosnedlem
- Vortex #176 | Nákupy i akcie herních společností a rozhovor s nevidomým hráčem Lukášem Hosnedlem
Ostatní články
Dva ze zdejších článků – popisy her The Last of Us Part II a The Vale: Shadow of the Crown pojaté spíše jako seznámení pro vidící veřejnost s tím, jak hraje hry nevidomý – mi původně vyšly na Vortexu, ještě než 4Sense Gaming vůbec vznikl. Pro úplnost zde proto uvádím odkazy i na ně, byť už jsou staršího data, takže si je můžete přečíst také přímo na místě původního vydání.