Vortex

Poslední aktualizace této stránky: 15. října 2022
S populárním herním magazínem a YouTube kanálem Vortex.cz spolupracuji už delší dobu, konkrétně od konce roku 2020, a troufám si tvrdit, že poměrně úspěšně a plodně. Posuďte sami. 😍

Článek o přístupnosti The Last of Us Part I

Před vydáním zmíněné hry jsem pro Vortex kromě živého streamu (viz níže) napsal i článek, opět cílený primárně na ty hráče z řad vidící veřejnosti, které by to případně mohlo zaujmout, o svých prvních dojmech z její přístupnosti. Přestože na moje pojetí se jedná spíše o stručný článek, na standardy Vortexu patří pravděpodobně k těm vůbec nejdelším, které kdy vydali. 🙂 Ve skutečnosti jde pouze o velmi zkrácenou verzi podrobné recenze zde na webu, která se navíc zaměřuje na celou hru z pohledu nevidomého hráče do daleko větších detailů. Nicméně odkaz na tento výtah v podobě článku na Vortexu uvádím samozřejmě pro úplnost i zde.

Série článků o přístupnosti 1428: Shadows over Silesia

U příležitosti oficiálního oznámení spuštění stránky hry pro nevidomé hráče jsem napsal seriál článků, ve kterých podrobně popisuji celý proces vymýšlení a implementace jednotlivých prvků slepecké přístupnosti do běžné videohry, od navázání spolupráce až do vydání.

  • Čtvrtý díl: Zkoumání herního světa poslepu, a přesto svobodně. Funkce přístupnosti v Silesii umožňují nevidomým prohledávat prostředí s virtuální bílou holí
  • Třetí díl: Jak si i nevidomí mohou zahrát Shadows over Silesia. Podrobně rozebíráme funkce pro pohyb a orientaci ve slibné české historické hře
  • Druhý díl: Nejdražší na zapojení přístupnosti je zápal autorů. Rozebíráme proces výroby prvků, které v české hře umožní hraní i nevidomým
  • První díl: Česká hra se otevře nevidomým jako The Last of Us Part II. Jak na přístupnost poslepu a počesku. Co to vůbec je a proč je to důležité

Živé streamy

Měl jsem tu čest na Vortexu živě s Jirkou Bigasem streamovat obě pro přístupnost poslepu nejvýznamnější videohry, a sice konzolovou The Last of Us Part II a počítačovou (pro Windows) 1428: Shadows over Silesia. 31. srpna 2022 se tato osamělá dvojice rozrostla o třetího člena, neméně významnou The Last of Us Part I, a věřím, že tato skupina poslepu přístupných videoher se bude stále jen utěšeně rozrůstat a sílit.




Rozhovory ve vidcastu Vortex

Už třikrát jsem byl pozván na rozhovor do vidcastu Vortex. Ve všech případech jsme si se Zdeňkem Princem a Jirkou Bigasem dlouho povídali o aktuálním dění na poli slepecké přístupnosti videoher, o výhledech do budoucna, o tom, co je pro lepší přístupnost více her ještě třeba udělat, a o dalších souvisejících tématech.



Ostatní články

Dva ze zdejších článků – popisy her The Last of Us Part IIThe Vale: Shadow of the Crown pojaté spíše jako seznámení pro vidící veřejnost s tím, jak hraje hry nevidomý – mi původně vyšly na Vortexu, ještě než 4Sense Gaming vůbec vznikl. Pro úplnost zde proto uvádím odkazy i na ně, byť už jsou staršího data, takže si je můžete přečíst také přímo na místě původního vydání.