Nová slovenská audiohra Hodurove deti (Children of Hodur) žádá o podporu

Vznikající projekt slibuje poutavou severskou legendu v profesionální kvalitě i zpracování

Na crowdfundingovém serveru Startlab.sk, obdobě českého Startovače nebo Hithitu či amerického Kickstarteru, se před pár dny doslova z čistého nebe objevila nová, teprve vyvíjená audiohra Hodurove deti od nám dosud neznámého studia Struct9. Na poli běžných videoher se však podle všeho o nepolíbené nováčky nejedná, protože mají na kontě už několik vydaných her v češtině a slovenštině, které se dodnes drží na špičce světového trhu.

Pokud kampaň uspěje, slibují autoři, že vývoj plné verze začne v lednu 2023. Má jít čistě o audiohru, ale opatřenou profesionálním ozvučením včetně kompletního anglického a dokonce i slovenského dabingu. To je – zejména v českém a slovenském prostředí – důležité především proto, že jak autoři správně uvádějí, zrakově handicapovaní si zaslouží pořádný herní zážitek. Audioher, které by byly bezproblémově přístupné a v tomto případě navíc i určené přímo nevidomým, je i ve světě stále jako šafránu, a tím méně takových, které jsou lokalizovány do češtiny nebo slovenštiny, protože ne každý vládne angličtinou natolik, aby si stoprocentně užil i rozsáhlou příběhovou hru. V případě takových audioher, které se o profesionální zpracování, ozvučení a dabing srovnatelné s běžnými videohrami či filmy v minulosti snažily, jako je Důkaz 111 od studia Play by Ears nebo dnes už historická Náhoda od Apogeum, z.s., pak vlastní hratelnost a interaktivita většinou ustupovala do pozadí právě produkci, výpravnosti, zpracování a dabingu, takže se v těchto případech než o plnohodnotné hry v pravém slova smyslu jednalo spíše o jakési interaktivní rozhlasové hry či audio gamebooky.

Hodurove deti nás seznámí se severskou mytologií, konkrétně s legendou o bohu Hodurovi, který vlastníma rukama stvořil nadpřirozené bytosti, Hodurovy děti, jejichž úkolem je střežit brány Helu (Helheimu), jednoho z devíti světů, a to konkrétně říše mrtvých, před vikingskými lovci a šamany, kteří se snaží dobýt svatá místa náležející pouze bohům a získat tak moc, jež jim nepřísluší. V roli jednoho z Hodurových dětí, které jsou stejně jako sám jejich stvořitel nevidomé, zato ale nadlidské bytosti obdařené speciálními schopnostmi, se podle všeho budeme snažit tohoto úkolu zhostit.

O slovenský dabing se v hratelné demoverzi, kterou si můžete stáhnout už nyní, stará herec Ivan Romančík a o ten anglický pak Stephen Knowles. Má jít o narativní (tedy příběhovou) dobrodružnou hru z první osoby, která je vyvíjená v enginu Unity a zdá se, že se počítá s verzí pro Windows, macOS a Linux. Další podrobnosti, jako je délka hry, počet postav, konkrétní mechanismy hratelnosti nebo plánované datum vydání ostré verze po zahájení vývoje, zatím nejsou známy. Vše důležité si ale můžete přečíst už přímo na stránce projektu.

Někteří z vás by mohli právem namítnout, že v době, kdy se větší část hráčů s handicapem snaží usilovat především o zpřístupňování běžných mainstreamových videoher a audiohry nemají takovou šanci prorazit na veřejnosti právě kvůli tomu, pro jak úzkou cílovou skupinu jsou určeny, je další audiohra určená přímo a pouze nevidomým, vyvíjená vidícími vývojáři a využívající už poměrně nadužívaný stereotyp nevidomého protagonisty snad trochu nadbytečná a není příliš pravděpodobné, že by tento projekt uspěl. Zatím to tak skutečně vypadá, vzhledem k tomu, že v den zveřejnění tohoto článku zbývalo autorům vybrat 96 % požadované částky (zatím získali 175 euro z celkem 4 000). Z řady her s nevidomými protagonisty uvedu za všechny například BlindDrive nebo The Vale: Shadow of the Crown, jimž jsem se zde na webu v minulosti věnoval a na The Vale jsem se koneckonců i přímo podílel.

V případě Hodurových dětí jsem nicméně přesvědčen, že hra se jeví velice slibně a originálně, a to jak svým zasazením, tak atmosférou a zpracováním, ale především kompletním profesionálním slovenským dabingem, takže si ji budou moci užít i ti z nás, kteří by si to možná rozmysleli, kdyby hra vyšla pouze v angličtině. Hra by navíc podle všeho měla nabídnout daleko více skutečné interaktivity a hratelnosti než všechny čtyři audiohry zmíněné výše. Kolik rozsáhlých, příběhových a opravdu interaktivních audioher s originálním zasazením a téměř v mateřštině, bez nutnosti učit se složité mechanismy zpřístupněných videoher, pořizovat si herní konzoli kvůli dvěma hrám nebo si instalovat ne zcela ideálně přístupnou videoherní distribuční platformu, jste někdy měli možnost hrát? nerad bych se mýlil, ale osobně bych řekl, že zatím žádnou.

Z těchto důvodů bych vám chtěl vřele doporučit, abyste hře dali šanci, přečetli si stránku její kampaně a především si vyzkoušeli hratelnou ukázku, pokud máte jen trochu času. Utvořte si vlastní názor sami. Za sebe můžu říct, že za těchto okolností jsem velice zvědavý, přeju autorům i přes zatím nepříliš ohromující začátek kampaně úspěch a velice rád bych sihru zahrál. Ano, i přesto, že se jedná o další audiohru s nevidomým protagonistou. Zde aspoň nehrajeme za člověka. Kdo ví, čeho všeho je takové Hodurovo dítě schopné…

Když jsem se s autory spojil na jejich Discordu, vyjádřil jsem obavu, že pouze nevidomí v České republice a na Slovensku požadovanou částku, byť se na poměry herních crowdfundingových kampaní jedná stále o zanedbatelnou sumu, dohromady nedají a že by to v tomto ohledu možná měli jednodušší, kdyby se jednalo o videohru, která by tak mohla cílit na podstatně rozsáhlejší skupinu hráčů. Málokdy bych se pletl raději než v tomto případě. Ukažte autorům i mně samotnému, že jsem neměl pravdu a že ani nevidomým není líto utratit peníze za dobrou a záslužnou věc. Pokud z nějakého důvodu přispět nemůžete nebo nechcete, budu vám vděčný, když kampaň aspoň budete sdílet na všech svých sociálních sítích, aby se o ní mohlo včas dozvědět co nejvíc potenciálních podporovatelů. Děkuji vám!

Od Lukáš Hosnedl

Jsem zakladatelem a hlavním autorem těchto stránek. Světovou audioherní scénu sleduji aktivně od roku 2002, tu videoherní pak s delšími či kratšími přestávkami zhruba od roku 1996. Vyrůstal jsem na tržnicovém klonu legendární konzole NES (Nintendo Entertainment System). Už tehdy mě fascinovalo, že si můžu snadno zapamatovat, který zvuk (nezaměnitelné nostalgické osmibitové pípání) znamená kterou událost v herním světě, a podle toho reagovat, a tato fascinace mě neopustila dodnes. Moje konzolová cesta poté pokračovala přes krátká, ale osudová setkání se Segou MegaDrive 2, Segou Saturn a Nintendem GameCube až po všechny generace Sony PlayStationu, s výjimkou PS3, a prozatím končí u současného PlayStationu 5. Vytvořit blog zabývající se zkušenostmi s hraním z pohledu nevidomého hráče a zaplnit tak mezeru na české herní scéně bylo mým velkým snem už několik let. Proto věřím, že se v naší zemi najde mnoho podobných nadšenců, jako jsem já, kteří tento projekt náležitě ocení. ❤ ☺

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.