Konečně jsme se nejen v českém prostředí, ale i celkově na světě, dočkali vůbec první recenze této nové přístupné videohry z pohledu nevidomého hráče, a to díky Karlovi Giebischovi. Osobně za ni moc děkuji, protože i když to někteří dělají, já nemám v povaze recenzovat si něco, na čem jsem sám pracoval, protože vím, že jsem zaujatý. Nebýt toho, že si tu práci dal někdo jiný, by tak hra 1428: Shadows over Silesia na 4Sense Gamingu možná nikdy vlastní recenzi neměla, i když si ji rozhodně zaslouží, protože jde díky své bezprecedentní míře přístupnosti na poli videoher, v tomto případě navíc od jediného vývojáře, o unikátní projekt nejen na české, ale i na světové videoherní scéně. Já jsem text pouze jazykově zkorigoval a na několika místech opatřil redakčními poznámkami, které se snaží sloužit pouze jako určité doplnění, upřesnění nebo rozšíření informací, které Karel uvádí, a některých zmíněných skutečností.
Na rozdíl od jiných recenzí na tomto webu neuvádí na konci žádné číselné hodnocení ani shrnutí kladů a záporů, ale i tak jde o dlouhý, poctivý kus textu, se kterým si Karel dal evidentně dost práce, který velice pěkně a plasticky shrnuje příval jeho subjektivních dojmů a zážitků ze hry, a proto rozhodně stojí za přečtení!
Recenze vyšla téměř ve stejné podobě, pouze bez této mojí předmluvy, i na portálu Pélion.
A teď už dost okecávání, předávám slovo přímo Karlovi. 🙂
O co jde
Začátkem října 2022 spatřila světlo světa nová česká hra od herního studia KUBI Games – 1428: Shadows over Silesia. Tato adventura zavede hráče do minulosti, až do roku 1428, kde prožije nezapomenutelné zážitky v podání dvou herních postav: Husitského hejtmana Hynka, který pro tvrdou ránu a ostrý slovník nejde vůbec daleko, ale též učeného, uhlazeného slušňáka Lothara. Společně s oběma hrdiny hráč zakusí, jaké asi bylo žít v tehdejších dobách, a prožije s nimi velice napínavý, ale krásný příběh. Při tvorbě hry tvůrce vycházel z historických pramenů a snažil se, aby herní svět věrohodně odrážel právě období roku 1428.
Propracovaný příběh natolik vtáhne do děje, že budete jeho přímou součástí. Realita půjde na nějakou dobu stranou. Velký benefit rozhodně představuje kompletní česká lokalizace včetně dabingu.
Samotného mě zajímalo, co mohu od hry zasazené do historie očekávat, zvláště i proto, že jde o jednu z prvních her tohoto typu (redakční poznámka: běžných videoher, rozsáhlých adventur), které myslí i na zrakově znevýhodněné, a to na základě režimu přístupnosti. Můžete tak hrát bez zrakového vnímání, pouze poslechem. K tomu se ještě dostaneme.
Devadesát hodin herního času, reálně měsíc. Tak dlouho mi podle herního portálu Steam trvalo projít herní příběh až do konce. Cesta byla trnitá, plná pastí a nástrah. V některých situacích mé mozkové závity běžely naplno, abych vymyslel, jak dál. Do toho nelítostné souboje, intriky a pletichaření. Bez trpělivosti, soustředění, dobrého postřehu a pečlivého zvažování dalšího postupu bych k cíli nedošel, ale nakonec ho bylo zdárně dosaženo. Tato hra mě natolik pohltila, že si ji nechci nechat jen pro sebe. Pojďte to taky vyzkoušet, stojí to opravdu za to. Lothar s Hynkem už na vás čekají.
Jak hru získat
Studio KUBI Games umístilo Shadows na herní portál Steam. Pro ostřílené hráče nic neobvyklého, pro zrakově znevýhodněného pravděpodobně novinka. Není moc přístupných her pro zrakově postižené, které by byly na Steamu k dostání. Přístupnost v této oblasti začíná teprve postupně narůstat, a tak ani společnost Valve vlastnící Steam moc nepočítá s přístupností této platformy. Naštěstí se to dá do jisté míry řešit i s odečítači obrazovky, i když mohlo by to být o dost lepší. Tak snad časem.
Abyste mohli začít hrát, zavítejte na web Steamu. Zde proveďte registraci a vytvořte si účet. Do PC stáhněte a nainstalujte Steam klienta.
Pokud používáte odečítač obrazovky, po instalaci Steam nespouštějte. Je nutné provést určité úpravy pro ovládání s odečítačem. Doporučuji držet se manuálu Jak používat Steam s odečítačem obrazovky v roce 2022, kde máte vše vysvětleno.
Klient Steam je klíčový. Jeho prostřednictvím hry z této platformy instalujete, aktualizujete, spouštíte, ale též píšete recenze, vkládáte snímky obrazovky přímo z her, kontrolujete si statistiky a zjišťujete další informace o jednotlivých hrách, které se zobrazují v průběhu hraní, např. o získaných odznacích – tzv. achievementech – za plnění určitých úkolů. Konkrétně ve Shadows over Silesia můžete získat až šedesát dva odznaků, já jich mám teprve padesát. To znamená, že budu muset hrát znovu, protože 12 odznaků, které chci obdržet, se někde ještě schovává a já je zatím neodhalil ani při průchodu celou hrou.
Samotný klient Steam mi dosud nepřirostl moc k srdci. Přístupnost by to chtělo opravdu o něco vylepšit. Proto jsem Shadows nezakupoval v klientovi, ale rovnou ve webovém rozhraní Steamu (redakční poznámka: To je v pořádku, vzhledem k chabé přístupnosti Steamu je to i obecně doporučovaný postup). Po přihlášení k uživatelskému účtu pomocí vyhledávače stačilo dohledat titul 1428: Shadows over Silesia. Před přidáním do košíku a provedením platby doporučuji pročíst si anotaci včetně požadavků na operační systém a samotné PC, ať máte jistotu, že na vašem stroji hra poběží bez komplikací. Pokud váháte, stáhněte nejdříve demo a vyzkoušejte, jak bude Shadows reagovat. Když poběží demo, můžete bez obav zakoupit plnou verzi. Tu pořídíte za necelých 30€ a musím říct, že za tuto cenu získáte skutečně unikátní zážitek.
Po provedení platby se Shadows přidá do vaší knihovny. Z webového rozhraní přeskočte do klienta Steam, zobrazte si detaily zakoupeného titulu a klepněte na instalaci. (Redakční poznámka: Přímočařejším postupem může být před provedením platby spustit klienta Steam způsobem popsaným v odkazovaném článku a poté na stránce, která se zobrazí po úspěšném nákupu, kliknout na odkaz „Ano, mám Steam, nainstalovat hru“.) Hra se stáhne do PC (může to nějakou chvíli trvat). Ve Steamu sledujte průběh instalace. Jakmile je hotovo, máte ve Steamu k dispozici volbu hrát. Nainstalovanou hru snadno spustíte i přímo z plochy na vašem PC.
Steam bych přirovnal k účtům Microsoft, Google nebo Apple ID, akorát s tím rozdílem, že tento portál ukládá veškerá data týkající se her. Vše je v Cloudu, tím pádem neztratíte své uložené pozice a zakoupené hry, když z nějakého důvodu měníte PC nebo se přihlásíte do Steamu na jiném zařízení.
Režim přístupnosti
Pokud nemáte žádné zrakové znevýhodnění, nic vám nebrání rovnou začít hrát. V mém případě to však bylo o něco složitější. Čekalo mě nastavení režimu přístupnosti. Jak jsem již avizoval v úvodu této recenze, hra 1428 počítá i se zrakově hendikepovanými hráči. Obsahuje speciální režim, který se musí správně nastavit. Poté lze hrát bez koukání na monitor PC, pouze poslechem. Jak je to možné?
Přístupnost byla navržena tak, aby vyrovnávala šance mezi vidícími a nevidomými hráči. Rozhodně nemá za cíl nic zjednodušovat, ale pouze zpřístupnit vizuální stránku hry těm, kteří nemohou pracovat se zrakem. Dojde k úpravě několika herních algoritmů, může dojít k výraznému omezení grafiky, ale především přibude velké množství zvuků nahrazujících vše, co vidící hráči vidí na svých obrazovkách: Zvuky nepřátel, spojenců, dveří, povalujících se předmětů, zdí, zábran a jiné. Podle zvuku dokonce poznám, že mě spatřili nepřátelé, dovedu je zaměřit, zjistím jejich vzdálenost, že útočí… Myslelo se i na šifrované dopisy.
Herní mapa obsahuje navigační body, které usnadňují orientaci a směřují vždy k určitým místům v jednotlivých lokacích. Nejsou však výhrou. I bez zrakové kontroly musíte prozkoumávat prostředí na vlastní pěst, jinak mnohdy nepostoupíte dál nebo nenajdete důležité předměty, které se mohou časem hodit.
Slabozrací a těžce slabozrací hráči ocení rozsáhlou úpravu grafiky, kterou lze regulovat podle potřeby, dokonce nastavit na minimum. Tím může dojít k zásadnímu zrychlení hry především na méně výkonných noteboocích, které nejsou primárně určeny pro hraní her.
Zvuků řešících přístupnost je ve Shadows fakt hodně. Chvíli mi trvalo, než jsem si na ně zvykl a naučil se je spolehlivě rozeznávat. Pak bylo procházení hrou o něco jednodušší, protože pouze podle zvuku jsem poznal, co se zrovna nachází v mé blízkosti, jestli je to důležité, nebo nepodstatné.
Tvůrce hry na přístupnosti spolupracoval s nevidomým konzultantem Lukášem Hosnedlem. Ten, jak tvrdí, celou přístupnost navrhl (redakční poznámka: Netvrdím to jenom já sám, ale samozřejmě i vývojář, samotná hra v titulcích a další oficiální a doprovodné materiály). Byla implementována, pečlivě testována a nyní se ladí k dokonalosti i na základě postřehů dalších zrakově znevýhodněných hráčů. Ti nesrovnalosti reportují Lukášovi a on je po zvážení předává dál.
Shadows disponuje zvuky řešícími přístupnost, ale už ne hlasovými pokyny ohlašujícími názvy předmětů, názvy lokací, popisy prostředí, texty dopisů, aktuální dění na obrazovce atd. (redakční poznámka: Myšleny předem připravené a podle potřeby přehrávané nahrávky lidského hlasu, jako to dělá řada audioher). Lukáš s autorem to vyřešili elegantně, přesto nenáročně. Zrakově znevýhodnění hráči zde využijí svůj odečítač obrazovky, který používají i v operačním systému Windows. S odečítačem pracuji neustále, vůbec mi nevadí ho mít při hraní Shadows zapnutý. Nijak mě neomezuje, na hlasový výstup jsem zvyklí. Informace vyčítané odečítačem a zvuky přístupnosti ve hře se vzájemně doplňují a dohromady tvoří jeden celek.
Ohledně přístupnosti hry 1428 vznikla speciální stránka 1428: Shadows over Silesia pro nevidomé, kde se každý může dovědět veškeré podrobnosti z této oblasti a stáhnout si manuály, popisující nastavení přístupnosti ve hře i ovládání samotné hry. Hrát poslechem si tedy může vyzkoušet úplně každý, ať už má zrakový hendikep, nebo ho to jen zajímá.
Jak hrát
Shadows over Silesia je jeden velký propracovaný příběh skládající se ze 13 kapitol. Po celou dobu provází hráče dva hrdinové, husita Hynek a johanita Lothar. Kapitolu za kapitolou se střídají – chvíli hrajete za Hynka, pak zase za Lothara. U každého z nich to ze začátku vypadá, že se odvíjí vlastní příběh. Až nakonec dojde k protnutí jejich osudů. Jak to celé dopadne, na to už musíte přijít sami.
Ovládání pochopíte rychle. Vystačíte si s klávesnicí. Jednotlivé klávesy, které budete potřebovat, dostanete brzy pod kůži. Nejde o nic složitého. Pokud máte zrakové znevýhodnění, rozhodně si nejdříve nastavte režim přístupnosti podle svých potřeb. Hrajte se sluchátky a nejlépe aktivním odečítačem obrazovky NVDA.
Vše začíná intrem, které vám nastíní základní reálie a uvede vás do děje. V určitém okamžiku intro končí a pak už je to na hráči, aby rozvíjel příběh dál. Zapomeňte na takové ty hry, kde pouze hledáte nepřátele, měníte zbraně a snažíte se jich zlikvidovat co nejvíce. Po celou dobu musíte plnit různé úkoly, které se dozvídáte ať už na začátku jednotlivých kapitol, nebo v jejich průběhu. Bez jejich vyřešení nemáte šanci zjistit, jak bude příběh pokračovat. Některé úkoly jsou primitivní (někam dojít, pohovořit si s určitou postavou), jiné zase natolik komplikované, že bude nutné přemýšlet a hledat odpovídající řešení. Nepředpokládám, že zvládnete projít hrou za jeden den. Mně to reálně trvalo měsíc, protože u některých úkolů jsem se zasekl i na několik dní, a to jsem hrál celkem často, minimálně každý víkend několik hodin. Během hry jsem otestoval svoji trpělivost, vytrvalost, postřeh, paměť, myšlení. Bylo to opravdu parádní a ten, kdo to celé vymýšlel, si s tím dal skutečně kus práce. Někdy najít odpovídající souvislosti při postupu dál v příběhu dá opravdu zabrat.
To krásné, kvůli čemu mě tato hra tak chytla, je samotný příběh. Představte si, že čtete napínavou knihu nebo sledujete film. Jen koukáte na obrazovku nebo do stránek knihy, ale nic neřešíte, pouze jste v napětí, jak to celé dopadne. U Shadows ne. Zde jste součástí velkého příběhu a, stejně jako na hrdinech filmů nebo knih, je na vás, abyste rozhodli, jak pokračovat dál, vyřešili zapeklité hádanky a odhalili další část příběhu. Úkol od úkolu vše na sebe krásně navazuje a průchod hrou mě vyloženě bavil, od začátku až do konce. Úplně jsem zapomněl na realitu a žil v roce 1428 spolu s Hynkem a Lotharem. Nic není utajováno nebo zamlčováno. Při hraní nebudete ušetřeni vulgárních výrazů, nahoty ani sexu (redakční poznámka: Doporučený věk pro hráče této hry je podle její stránky na Steamu 16 let a více).
Bavilo mě taky řešit náročné úkoly. Člověk si protrénoval mozek a celkově myšlení. Herní prostředí je natolik propracováno, že musíte pracovat i s předměty ve svém inventáři – používat je buď na jiné předměty, které máte u sebe, na předměty v okolí, nebo z více předmětů, které najdete, poskládat celek, aby výsledný předmět mohl napomoci při dalším postupu. Ne všechny předměty, které najdete, jsou k něčemu. Někdy zbytečně zabírají místo v inventáři a hráče zpomalují. Je potřeba zvažovat, co se hodí a co ne. Na to přijdete časem.
Způsob, na kterém je tato hra postavena a jakým je koncipována, může být pro mnohé zrakově znevýhodněné hráče úplně nový. Na takto propracovanou hru nejsou lidé se zrakovým hendikepem zvyklí, protože dosud nic takového nebylo možné se zrakovým omezením zažít. S audiohrami navrženými přímo pro tuto cílovou skupinu se nedá Shadows over Silesia vůbec srovnat. Je tedy možné, že při hraní vás zaskočí věci, které vidícím hráčům nepřijdou vůbec divné, protože jsou zvyklí řešit různé úkoly i z jiných her a ví, že pokud nenajdou určité předměty nebo nevyřeší nějaký nezajímavý úkol, nedostanou se dál. Zrakově znevýhodnění hráči nic takového nemusí znát a s tímto způsobem hraní se mohou setkat vůbec poprvé.
Pokud jde o samotné zvuky prostředí, mluvené dialogy postav, popisy prostředí, skvěle řešeno. Podle popisů prostředí si i bez zraku člověk udělá představu, kde se momentálně nachází a jak to tam vypadá, zvuky – mnohdy i dost strašidelné – dokreslují jednotlivá prostředí a celkovou atmosféru. Lehce poznáte, jestli jste v budově, venku, v rozsáhlých jeskynních katakombách, kostelích aj. Podle zvuků poznáte i útočící nepřátele, dovedete je zaměřit, určíte, kde se nachází dveře, zdi a neprůchodné překážky, rozeznáte jednotlivé předměty a mnohem víc. To, že se nemůžete spoléhat na zrak, neznamená, že si Shadows over Silesia nemůžete pořádně užít se vším všudy.
V některých chvílích jsem nabýval dojmu, že implementace přístupnosti nestačí a hodilo by se ji ještě trochu zdokonalit. Při řešení několika situací mi připadalo, že vidící to mohou mít snadnější. Když třeba musíte naskládat předměty na určité místo, které podle popisu víte, že někde je, ale bez zraku se těžko hledá, nebo když hledáte most přes řeku. (Redakční poznámka: Plně souhlasím, že přístupnost by šlo ještě doladit a posunout dál, jen si nejsem jistý, jestli rozumím zrovna těmto příkladům. Místa, jako je např. konkrétní roh místnosti, se dají bez problémů vyhledat s využitím funkcí sonar a kompas (viz stránka hry pro nevidomé hráče) nebo si můžete kdekoli vytvořit tzv. vlastní navigační bod (viz tamtéž), a k mostům přes řeky ve všech případech vede asistence při navigaci (opět viz tamtéž). Pouze při jízdě na koni je někdy obtížnější se na most trefit, protože kůň je rychlejší než člověk, a proto se někdy může stát, že než ho asistence při navigaci po posledním stisknutí příslušné klávesy stihne otočit správným směrem, kůň už dané místo přeběhl, a tak je potřeba se otočit a vrátit o kousek zpátky, což asistence při navigaci vždy nakonec vyřeší, jen to může někdy trvat zbytečně déle. V takových chvílích vždy pomůže pohybovat se trochu pomaleji, o kousek ustoupit nebo udělat úkrok do strany. Z velké části je to způsobeno především tím, že, jak recenze několikrát správně uvádí, pro většinu nevidomých může být hraní takto rozsáhlých, běžných videoher něčím zcela novým a dosud neznámým.)
Ani s aktivním režimem přístupnosti neočekávejte žádné úlevy. Cílem tvůrců bylo hru zpřístupnit i pro zrakově znevýhodněné hráče, ale už ne nic zjednodušovat. Jste postaveni před veškeré výzvy, které musí řešit všichni, i vidící hráči. Standardní hra určená pro všechny bez rozdílu, vidící i zrakově znevýhodněné. Parádní počin, za který dávám několik palců nahoru a tvůrce spolu s Lukášem chválím, že bylo počítáno i s vytvořením přístupnosti pro hraní bez zraku. Doufám, že Shadows je v této věci takovým odrazovým můstkem a dalších přístupných her bude postupem času přibývat. Tvůrci dokázali, že když se chce, tak to jde, a věřím, že to zaujme i vývojáře dalších her. Nezbývá než doufat.
Každopádně mně se splnil sen. V dětství jsem vždy rád sledoval bráchu s bratranci, jak paří hry. Konečně nemusím být pouhým pozorovatelem, ale mohu též pařit, a to běžnou hru pro vidící. Mám z toho velkou radost a doufám, že Shadows over Silesia představuje začátek nové éry v přístupnosti her.
Poznámka závěrem
Hru 1428: Shadows over Silesia jsem hrál v operačním systému Windows 11, na méně výkonném stroji s procesorem I5, 8 GB RAM a integrovanou grafikou – na modelu Lenovo, určeném pro kancelářskou práci. Při prvním zapnutí hry jsem se vyděsil. Výkon notebooku rozhodně není dostačující na hraní her. Herní prostředí se hrozně sekalo, ani odečítač obrazovky NVDA nestíhal. Poté, co jsem srazil grafiku v nastavení na minimum a pozapínal režim přístupnosti, se hra naštěstí zrychlila, nicméně nebylo to ideální. Při hraní se mi i tak občas zadrhával zvuk a zpomalovala odezva hry i odečítače obrazovky. Záleželo nejspíš na náročnosti jednotlivých lokací, co se týče grafiky. V některých lokacích bez problému, jinde pomalejší. Ale i přes tyto neduhy bylo možné hrát, i když s drobnými nepříjemnostmi a omezeními.
Tím chci říct, že se nebojte hru vyzkoušet i v případě méně výkonného PC. Stáhněte nejdřív demo. Pokud poběží, nic nebrání zakoupení plné verze. Snížení grafiky na minimum dost zásadně pomůže hru zrychlit. Každopádně už zkoumám internet a hledám výkonnější stroj, ať mám z hraní her větší požitek.
Poznámka je určena především nevidomým hráčům, kteří nepotřebují pro hraní grafiku. Vidícím doporučuji pořídit si výkonnější zařízení s dostačujícími parametry.
(Redakční poznámka: Plně si s vývojářem Petrem Kubíčkem uvědomujeme, že nutnost řešit takovým způsobem výkon svého počítače, zejména grafickou kartu, může být pro nevidomé nezvyklé na běžné videohry především v českém prostředí velkou novinkou, neznámou a možná i dost nepříjemným překvapením. Nicméně bude-li přístupných her tohoto druhu přibývat, dříve či později se to i pro nás bude muset stát běžnou realitou, stejnou jako pro ostatní, vidící hráče, pokud se o takové hry nebudeme chtít sami dobrovolně nechat ochudit. Podobně jako např. vývojáři webových nebo mobilních aplikací oprávněně očekávají, že jejich uživatelé budou používat zařízení splňující alespoň určité minimální systémové požadavky, tak není ani v silách vývojářů videoher plně podporovat až příliš slabé hardwarové konfigurace. Pokud by měla být hra optimalizována tak, aby běžela i na integrovaných grafických kartách osazených ve většině levnějších nebo kancelářských notebooků, velice pravděpodobně by tím výrazně utrpěla grafická stránka pro všechny ostatní hráče. Jen pro představu a pro srovnání, minimální systémové požadavky hry 1428: Shadows over Silesia představují konfiguraci, která byla běžně používaným herním hardwarem okolo roku 2010. Systémové požadavky najdete podrobně rozepsané jak na stránce hry na Steamu, tak na výše odkazované stránce pro nevidomé hráče.)