Chcete se zúčastnit husitského tažení do Slezska z roku 1428 jakožto současný nevidomý? Žádný problém!

Česká akční adventura 1428: Shadows over Silesia bude jako vůbec první počítačová akční adventura takového rozsahu plně přístupná i nevidomým

Jak už jsem naznačoval ve svém předchozím článku, ve kterém jsem upozorňoval na sérii, kterou o tomto tématu píšu pro herní server Vortex.cz, blíží se vydání nové české videohry pro běžné mainstreamové hráčské publikum, která však bude díky doplňkovým zvukovým signálům a odečítači JAWS nebo NVDA stejně plnohodnotně přístupná i zcela nevidomým hráčům! A to jako vůbec první videohra takového rozsahu pro Windows a teprve druhá po The Last of Us Part II od společnosti Naughty Dog, vydané v roce 2020, avšak pouze pro herní konzoli Sony PlayStation.
Včera, v pondělí 21. 3. 2022 v 8:00, bylo konečně oficiálně oznámeno, že touto tajemnou hrou bude vznikající česká akční adventura 1428:: Shadows over Silesia od nezávislého vývojáře Petra Kubíčka alias KUBI Games. Ku příležitosti tohoto oznámení byla také spuštěna oficiální stránka hry pro nevidomé hráče.
Najdete na ní v první řadě exkluzivní audio upoutávku, vůbec první svého druhu, vytvořenou nevidomým hráčům na míru, a dále popis hry, systémové požadavky a podrobný souhrn všech prvků slepecké přístupnosti, které hra obsahuje, přehledně na jednom místě a v přístupném formátu.
Hra vychází 6. září 2022 pro operační systém Windows, a to na mainstreamové herní distribuční platformě Steam. Na výše zmíněné stránce se nicméně nachází i odkaz na můj český překlad původně anglického článku, který vysvětluje, jak používat Steam s odečítači obrazovky. Veřejná demoverze hry, včetně všech funkcí přístupnosti, bude dostupná v létě.

Živá ukázka

Protože s Petrem spolupracuji jako konzultant pro přístupnost a implementace přístupnosti pro nevidomé byla můj nápad, můžete se dnes, v úterý 23. 3., v 18:00 na vlastní uši přesvědčit v živém vysílání na Twitchi. Projdeme si celý obsah aktuálního dema, tedy celou první kapitolu, už plně přístupnou, což by nám mělo zabrat zhruba dvě hodiny, a to s detailním komentářem, jak přesně jednotlivé funkce fungují. Jakékoli vaše otázky, připomínky a zpětná vazba v chatu během streamu jsou víc než vítány! Samozřejmě i vidící diváci, které toto téma zajímá, si přijdou na své. 🙂
Pokud zatím s Twitchem (streamovací platformou vytvořenou původně právě pro živé hraní počítačových her s diváky) nemáte zkušenosti, nemusíte se ho s odečítači obrazovky nijak zvlášť obávat. Jeho základní rozhraní je lokalizováno do češtiny a neliší se nijak zvlášť významně třeba od sledování videa na YouTube. Když si odkazovanou stránku mého kanálu otevřete, stačí pouze kliknout na tlačítko Hrát a případně ještě Zrušit ztlumení, pokud takové tlačítko uvidíte. Znamená to, že se přehrávač po načtení stránky ve výchozím nastavení spustil s vypnutým zvukem. Dál už stačí jen poslouchat, vstřebávat dojmy a samozřejmě komunikovat, pokud budete chtít. Během streamu budu v pravidelných intervalech hru přerušovat, procházet zprávy v chatu a postupně na ně reagovat. Dokonce i bez uživatelského účtu na Twitchi, tzn. jako host, byste měli být na mém streamu schopni odesílat zprávy v chatu. Pouze nebudu vědět, od kterého hosta ta která zpráva je, pokud se ve své první zprávě nepředstavíte jménem.
Ještě jednou zde zdůrazním, že celá hra je opatřena kompletním českým dabingem a že všechny textové informace jsou v ní bez potíží čteny pomocí odečítačů JAWS a NVDA. Skutečně nic vám tedy nebude bránit v možnosti zahrát si ji i poslepu, stejně jako v možnosti zúčastnit se mého živého streamu. Jste srdečně zváni, těším se na vás! 🙂
Stream zůstane na Twitchi přístupný ke zpětnému zhlédnutí i 14 dnů po jeho odvysílání a na neomezenou dobu ho poté umístím i na svůj YouTube kanál.

Další zdroje informací

Od Lukáš Hosnedl

Jsem zakladatelem a hlavním autorem těchto stránek. Světovou audioherní scénu sleduji aktivně od roku 2002, tu videoherní pak s delšími či kratšími přestávkami zhruba od roku 1996. Vyrůstal jsem na tržnicovém klonu legendární konzole NES (Nintendo Entertainment System). Už tehdy mě fascinovalo, že si můžu snadno zapamatovat, který zvuk (nezaměnitelné nostalgické osmibitové pípání) znamená kterou událost v herním světě, a podle toho reagovat, a tato fascinace mě neopustila dodnes. Moje konzolová cesta poté pokračovala přes krátká, ale osudová setkání se Segou MegaDrive 2, Segou Saturn a Nintendem GameCube až po všechny generace Sony PlayStationu, s výjimkou PS3, a prozatím končí u současného PlayStationu 5. Vytvořit blog zabývající se zkušenostmi s hraním z pohledu nevidomého hráče a zaplnit tak mezeru na české herní scéně bylo mým velkým snem už několik let. Proto věřím, že se v naší zemi najde mnoho podobných nadšenců, jako jsem já, kteří tento projekt náležitě ocení. ❤ ☺

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.