Let’s Play BlindDrive

Ve dvoudílné sérii videí se projedeme poslepu po městě, v přírodě i pod vodou

10. března 2021 konečně spatřila světlo světa komunitou dlouho a netrpělivě očekávaná nová audio/videohra BlindDrive od nezávislého izraelského studia Lo-Fi People.

Není náhodou, že tuto perlu nazývám audio/videohrou. Unikátní multiplatformní počin, dostupný jak pro systémy Windows a macOS, tak i iOS a Android, totiž hrají všichni hráči stejně, ať už vidí, nebo ne, a to poslepu. I pokud jste při hraní zvyklí sledovat obrazovku, zde můžete konečně získat vlastní zkušenost s tím, jak by měla vypadat kvalitně technicky i zvukově zpracovaná, ale především neuvěřitelně chytlavá audiohra.

Vidící hráči jistě uvítají vizuálně vykreslená menu, takže nebudou muset nijak tápat, než se vůbec dostanou do samotné hry. Ovšem během vlastní hry už toho zrakem příliš nezjistíte. Zamlžený náhled na palubní desku auta, které v BlindDrive, jak už název napovídá, poslepu řídíte, vám toho moc neřekne. Naopak, cítíte-li se jako dostatečně odvážní dobrodruhové, nebo spíš blázni, nabízí hra extrémní BlindFold Mode, tedy jakýsi zaklapkovaný režim, po jehož aktivaci už neuvidíte na obrazovce doslova a do písmene vůbec nic.

Naproti tomu nevidomí se při hraní BlindDrive budou cítit jako ryby ve vodě. Takhle vnímáme počítačové hry běžně. Zato většina z nich nenabízí ani takhle vysokou kvalitu ozvučení, a natož plnohodnotný dabing postav, ani tak návykovou a přitom nesmírně stresující hratelnost. Díky kombinaci všech těchto faktorů budete mít skutečně pocit, že jste vtaženi přímo doprostřed dění a záleží jen na ostrosti vašeho sluchu a rychlosti vašich reflexů, jestli se rozbijete na maděru, nebo zdárně projedete přes všechny nástrahy až do cíle.

Na první pohled nevinný vědecký experiment, jehož prostřednictvím si chudý student Donnie chtěl trochu přivydělat, přestože o něm vlastně nic dopředu nevěděl, se ošklivě zvrtne. Že bude muset poslepu řídit dálkově ovládané auto, kdy jediné, co může dělat sám,, je točit volantem, a přitom navíc spoléhat pouze na instrukce šéfa výzkumu, který mu občas zavolá a utrousí pár drobečků informací jedině tehdy, když se jemu samotnému chce, ne když by to Donnie zrovna potřeboval, to tedy v žádném případě nečekal. Vypadá to, že aby si svých pět set babek vydělal, bude muset prožít na vlastní kůži noční můru děsivější než cokoli, co se mu kdy zdálo, jen v tomto případě za bílého dne. A co na to asi řekne jeho přísná a zásadová, byť snad až příliš starostlivá babička…

Tuto černou komedii, kterou hrajete ušima, jak vývojáři svůj výtvor sami výstižně označují, je možné pro počítač pořídit na Steamu, jenž je sice mezi širokou hráčskou veřejností populární, zato mezi nevidomými kvůli své nepříliš dobré přístupnosti dvakrát oblíbený není. Naštěstí existuje daleko příjemnější alternativa, a sice že si hru můžeme pohodlně zakoupit a stáhnout také ze služby Itch. Na obou mobilních platformách hru jednoduše a rychle najdete tak, že zadáte do vyhledávacího políčka v příslušném aplikačním obchodě výraz „BlindDrive“, samozřejmě bez uvozovek.

Uživatelé odečítačů obrazovky jistě uvítají zprávu, že aby si mohli BlindDrive zahrát, nemusí dělat nic navíc. Stačí aplikaci pouze spustit, a ta už sama zjistí, že v systému běží odečítač, a začne veškeré své texty jeho prostřednictvím rovnou číst, takže nám nic nebrání pustit se hned do toho.

Majitelé herních ovladačů, a to opět na všech podporovaných zařízeních, mohou ke hraní využít dokonce i jejich možnosti jemnější kontroly, pokud chtějí. Dokonce i pokud hrajete na mobilním zařízení bez jakéhokoli herního ovladače, můžete se nechat pohltit a také si do jisté míry nnapovědět velice detailní haptickou odezvou, zejména na zařízeních se systémem iOS a na některých podporovaných modelech s Androidem.

Jak se říká, někdy může obrázek, nebo v tomto případě video, sdělit víc než tisíc slov. Dovoluji si vás tedy tímto pozvat ke zhlédnutí svého průchodu celou hrou, který sice není mým úplně prvním, ale prvním na druhou ze tří dostupných úrovní obtížnosti už ano. Doufám a věřím, že si hru, byť prozatím takhle zprostředkovaně, užijete přinejmenším stejně jako já a třeba se i necháte inspirovat k tomu, abyste si ji vyzkoušeli na vlastní uši. Rozhodně to stojí za to, ať už jste nevidomí a audiohry jsou pro vás běžnou rutinou, nebo vidíte a takhle originální hru, kterou vnímáte pouze sluchem, jste ještě nehráli. Vlastní hratelnost je natolik intuitivně pochopitelná, ale zároveň často velice obtížná na zvládnutí, že můžu hru vřele doporučit i těm, kdo se v angličtině třeba necítí dvakrát jistí v kramflecích. Příběh zde totiž není všechno, a to i přesto, že už jen existence příběhu v libovolné audiohře, nebo zde správněji poslepu přístupné hře, je podobnou vzácností jako příslovečná jehla v kupce sena.

Od Lukáš Hosnedl

Jsem zakladatelem a hlavním autorem těchto stránek. Světovou audioherní scénu sleduji aktivně od roku 2002, tu videoherní pak s delšími či kratšími přestávkami zhruba od roku 1996. Vyrůstal jsem na tržnicovém klonu legendární konzole NES (Nintendo Entertainment System). Už tehdy mě fascinovalo, že si můžu snadno zapamatovat, který zvuk (nezaměnitelné nostalgické osmibitové pípání) znamená kterou událost v herním světě, a podle toho reagovat, a tato fascinace mě neopustila dodnes. Moje konzolová cesta poté pokračovala přes krátká, ale osudová setkání se Segou MegaDrive 2, Segou Saturn a Nintendem GameCube až po všechny generace Sony PlayStationu, s výjimkou PS3, a prozatím končí u současného PlayStationu 5. Vytvořit blog zabývající se zkušenostmi s hraním z pohledu nevidomého hráče a zaplnit tak mezeru na české herní scéně bylo mým velkým snem už několik let. Proto věřím, že se v naší zemi najde mnoho podobných nadšenců, jako jsem já, kteří tento projekt náležitě ocení. ❤ ☺

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.