Staré dobré audioherní klasiky v novém kabátku

Zahrajte si čtyři retro zahraniční hry, poprvé v češtině!

Zhruba v letech 2009 až 2011 působila na Konzervatoři Jana Deyla, kterou jsem v té době navštěvovala, povedená partička studentů, jejíž součástí jsem měla tu čest být i já. Dělali jsme různé nepředloženosti, od třeskutých pařeb zakončených na pražské Kampě, společného dívání na filmy i hraní her, až po jejich překládání.

Přeložili jsme dohromady pět her: Čtyři audiohry a jedno obsáhlé retro, staré stejně jako já, vydané v roce 1992 – Star Control 2. Doufám, že v co nejbližší budoucnosti sem s Lukášem budeme moct napsat i o něm.

Tento článek se ale týká oněch čtyř audioher. Všechny zatím kolovaly mimo internet tak nějak z ruky do ruky a mám obrovskou radost, že teď konečně našly čestné místo na webu 4sensegaming.

A teď už k jednotlivým hrám. Jsou to tyto:

Poznámka: Všechny hry až na The Last Crusade jsou dodávány v balíčku složeném z původní instalace anglického originálu zároveň s českým překladem. Nejprve je tedy nutné nainstalovat původní hru pomocí přiložených instalačních souborů.

Pozor: U Tarzana JunioraGrizzly Gulch Western Extravaganzy nezapomeňte následně nainstalovat i přiložený patch. Ten pro TArzana slouží k převedení demoverze původně komerční hry na plnou, nijak neomezenou verzi bez nutnosti registrace, ten pro Grizzly Gulch pak zajišťuje hladší chod na nových systémech a umožňuje nastavit rychlost soubojů pomocí kláves F11 (zpomalení) a F12 (zrychlení), protože na nových počítačích je hra v soubojích ve výchozím stavu obvykle příliš pomalá.

Teprve po nainstalování původní hry a případně i příslušného patche můžete nahradit veškeré zvuky původní hry (obvykle ve složce „sounds“) těmi obsaženými v překladu.

Tarzan Junior

Tato hra vznikla v roce 2004 a vytvořil ji švédský programátor Philip Bennefall ve věku pouhých 14 let. Na svou dobu je velice zdařilá, způsobila mezi nevidomými celkem rozruch a vysloužila si oblibu u hráčů.

Jeden neví, kam ji zařadit, zda mezi arkádovky nebo tzv. side scrollery. Jediným znakem side scrolleru je, že v některých levelech putuje hráč prostorově zleva doprava, ale nemůže se vracet doleva, takže já osobně bych se přikláněla spíš k arkádovce.

Hráč podle samotného tvůrce hraje za Tarzanova syna, ale v češtině jeho postavě stejně říkáme Tarzan.

Vydáš se na tak podivuhodnou cestu, že na to nikdy nezapomeneš. V této hře, zaměřené především na postřeh, rychlé reakce a přesnost, bojuješ proti zvířatům v džungli a přeskakuješ jámy, utíkáš před tygry, kteří tě chtějí snízt, zabíjíš opice a houpeš se na liánách a mnoho dalšího, neméně zajímavého.

(Česká dokumentace, úvod)

V roce 2009 jsem neměla s audiohrami žádnou zkušenost, takže jsem plesala a jásala a označila jsem ji za nejlepší hru všech dob (vizte dokumentaci). Dnes je to už těžké retro i pro mě, ale posuďte sami – herecké výkony naší české partičky stojí za zážitek.

Grizzly Gulch Western Extravaganza

Tuto hru vytvořila společnost Bavisoft už v roce 2000. Je to velmi jednoduchá, základní point and click adventura, podle všeho inspirovaná tehdejšími westernovými hrami z tohoto žánru určenými vidícím hráčům. Přestože obsahuje jen několik nepříliš složitých hádanek, hráč si je i tak jistě užije alespoň napoprvé, stejně jako nespočet lítých přestřelek. Schválně, jak nízko u pasu nosíte pistoli?

Hra má dvě úrovně obtížnosti. Divoký západ z ní čiší na každém kroku a hráč je brzy vtažen do děje ve městě Medvědí rokle, kde pomáhá Maršálovi dopadat zloděje koní či kuřat i jiné padouchy. Ovládá se pouze šipkami. Můžete v ní do sytosti gamblovat v saloonu, bojovat s padouchy či si ukládat peníze do městské banky.

Trochu jsme popustili uzdu hudební fantazii a rozšířili jsme hudbu o pár více či méně westernových lahůdek. Schválně, jestli je při hraní objevíte.

Toto retro si občas dodnes s chutí zahraji.

Poznámka: Tento už letitý překlad Ráchel aktuálně doplnila i vlastním čerstvým let’s playem na svém YouTube kanálu.


The Last Crusade

Za časů velkých králů, kdy rytíři měli ještě svou čest, byla na území Irska dvě království. V jednom vládl král Lazarus. Dával vysoké daně poddaným a neměl je rád, byl na ně zlý. Ve druhém vládl Visarus, přátelský král, který měl svůj lid rád a všichni jeho poddaní ho milovali. Lazarus si jednou chtěl Visárii podmanit a málem se mu to podařilo. Visarus vyslal nejlepší lučištníky, aby alespoň vyjednávali s králem Lazarem, ale žádný z nich se nevrátil zpět. Prý se ani nedostali do hradu krále Lazara. Něco je zabilo cestou. Tvým úkolem je vypravit se do toho hradu sám a zjistit, co všechny ty lučištníky zabilo.

(Audio úvod k příběhu hry)

Hru The Last Crusade vytvořila v roce 2004 „firma“ Sounds Like Fun. Hlavními autory byli Patrick Dwyer a Peter S. VanLund. Má jít o RPG, ale hráč má pramálo možností. Nemůže si příliš vybírat děj a způsob boje je založen prakticky výhradně na náhodě. Co nás ale zaujalo, byl zajímavý středověký příběh. I v této hře jsme doplnili hudbu a některé herecké výkony, např. ve finále hry.

Pokud stojíte o oddechové odpoledne a pohádku se středověkými prvky – skřítky, příšerami a možností dobrého konce -, je tato hra přímo pro vás.

Nedá se zapauzovat, ale to ničemu nevadí; člověk si může během lítého souboje mezi dvěma útoky klidně odskočit na velkou, protože hra je tahová, tzn. neprobíhá v reálném čase.

Vracím se k ní hlavně a především kvůli neskutečným hereckým etudám, které tam předvádějí moji bývalí spolužáci Dan Žatecký, Honza Adamec a Kuba Šivic.

Tato hra je jediná portable, takže nemusíte nahrazovat původní zvuky v jejím adresáři novými, stačí jen spustit soubor Game.;exe.

Chopper Challenge

Tato „akční arkádová hra s desetiminutovou bitvou v reálném čase“, jak uvádějí sami autoři, společnost X-sight Interactive, vznikla v roce 2007. Byť jen trochu ostřílený hráč však rychle zjistí, že dvakrát akční není. My sami jsme ji přeložili jen proto, že nás zaujal nápad, kdo je nepřítelem hráče.

John, mafián a hacker, tedy hráč, je stíhán FBI, která na něj pošle napůl helikoptéru, napůl člověka – „Coptermana“. Tohoto šíleně ujetého záporáka jsem si zahrála přímo já, a přestože jsme později přidali mému hlasu efekty a snížili ho, jsem na svůj hlasový výkon dodnes náležitě hrdá. Nikdo mě nedokáže poznat! 😀

Hra je opravdu jen oddechovou blbůstkou a obsahuje veřejné skórovací tabulky, které ale už samozřejmě nefungují. Doufám, že si ji i tak užijete, už jen kvůli zvukům a hlasům, kterým jsme opět přidali na herecké intenzitě (čti ulítlosti) v rámci překladatelské licence. 🙂

Od Lukáš Hosnedl

Jsem zakladatelem a hlavním autorem těchto stránek. Světovou audioherní scénu sleduji aktivně od roku 2002, tu videoherní pak s delšími či kratšími přestávkami zhruba od roku 1996. Vyrůstal jsem na tržnicovém klonu legendární konzole NES (Nintendo Entertainment System). Už tehdy mě fascinovalo, že si můžu snadno zapamatovat, který zvuk (nezaměnitelné nostalgické osmibitové pípání) znamená kterou událost v herním světě, a podle toho reagovat, a tato fascinace mě neopustila dodnes. Moje konzolová cesta poté pokračovala přes krátká, ale osudová setkání se Segou MegaDrive 2, Segou Saturn a Nintendem GameCube až po všechny generace Sony PlayStationu, s výjimkou PS3, a prozatím končí u současného PlayStationu 5. Vytvořit blog zabývající se zkušenostmi s hraním z pohledu nevidomého hráče a zaplnit tak mezeru na české herní scéně bylo mým velkým snem už několik let. Proto věřím, že se v naší zemi najde mnoho podobných nadšenců, jako jsem já, kteří tento projekt náležitě ocení. ❤ ☺

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.